Recent Linkage 9

“A wake-up call’s mother is unfolding.  At the other end is a bell, which is telling us we have built a house at the foot of a volcano.” These are just the first of the amazing claims made by Thomas Friedman in his most recent column, as isolated by an anonymous friend of Jonathan Chait’s. Here are some more things on the net that I found interesting during the last few days:

  • The Internet Freedom debate continues with Clay Shirky defending his consulting activities for Libya in 2007. I think he continues to make an excellent point by reiterating the performative rather than the immediately causative role of new media and free media usage in defining freedom: “[...] the best reason to believe that social media can aid citizens in their struggle to make government more responsive is that both citizens and governments believe that.”
  • Jay Rosen shares some interesting thoughts on what keeps the conceptual divide between journalism and blogging alive, even if it is, as Rosen argues, obsolete today and has never been sensible in the first place.
  • For comics studies, Neil Cohn has pointed out three experimental comic creator algorithms, each of which takes assumptions about basic daily strip structures and a corpus of existing strips and shows off some combinatoric skills. The result are coherent but nonsensical strips, an interestingly divided reading experience.
  • Angesichts der anhaltenden Debatten um den Jugendmedienschutzstaatsvertrag wird in NRW ein Barcamp für April vorbereitet: Auf dem jmstvcamp sollen “Perspektiven für einen wirksamen Jugendmedienschutz” diskutiert werden. Den aktuellen Stand gibt es auf dem Etherpad der Initiative zu sehen — und zu gestalten.
  • Wolfgang Blau, Chefredaktuer bei Zeit Online, hat im Bundestagsausschuß ‘Kultur und Medien’ eine hervorragend intelligente und brillante fünfminütige Wortmeldung gegen sieben Mythen zum Onlinejournalismus präsentiert, die unbeidnt lesens- oder hörenswert ist. CARTA präsentiert sie.
  • In einem Beitrag auf Twitkrit stellt mspro Twitter- gegen Facebooknachrichten zur Causa Guttenberg und will damit höhere literarische Finesse bei twitter ausstellen. Was unweigerlich zu der Frage führt: Woher soll man auf stream-orientierten social media überhaupt wissen, was der Stil der ganzen Plattform ist? Für diesen Einzelfall also: Was, wenn mspro auf Twitter nur den besseren Streams folgt, und auf Facebook schlechtere Streams und Seiten liest?

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